Tuesday, March 29, 2022

2022 dan azam

 MasyaAllah gais....setahun aku skip blogging no....2019 tadak dalam countdown archieve...

cey cey....sapa pun yg lalu lalang sini pun...poyolah ...yg pasti cikgu win n ctkusut slalu mai la kan...walopun xdak papa

Aku slalu ahead of trend...trendsetter la kononnya....pui...budak budak ooo ootd skang ni dok gigih wat content hari2 ...aku dh stat lama dh since 2004.....gila punya lama...sampai dh boring...cey cey....pigi dah..

so kesimpulannya cik nan....zaman kovid tadak dlm sejarah blog....apa yg jadi....bapa kali cucuk vaksin sampai jd zombie...hidup masih pakai mask sana sini...tadak dlm sejarah blog aku...hebak ko nan...hahah..

utk pengetahuan kami belumla jd jutawan pun...hoho...xdak intention plak ke arah tu lagi....live day by day...syok gak....hari2 jd mangsa mek qaseh....kami jd subjek matter dia buat facial la...playing dressup la...sronok kan...azam diet masih berazam bertahun-tahun...salahkah umoq 40an badan xkuruih...hg tetap tak salah cik nan...haha...kagum weh dgn diri sendiri...semlm will smith lempang chris rock tu....aku salute will...bila ada laki yg sanggup stand up for u, u shud be proud....at least kita tau kita harungi bersama...cewah...walopun media barat kata violence la whatsoever....i beg to differ la...sapa lagi nk backup hang bila hg kena hina mcm jada tu kan....pastu yg geram tu...aku ni slalu sokong geng yg kalah...haha...sb today will apologies plak on his action..and chris plak matured xmo wat report ka apa...geng bawang ja sebok nak siasat pa bagai...haiyah...tp tula...regardless on his open relationship status ...but in my opinion he is been realistic.....

sementara tunggu maghrib ni....maila kita berborak <dgn diri sendiri> sebentar. lately aku kagum dgn wanita2 sekeliling aku....ada yg muda drp aku...tp hebat...rajin...pandai...bijak.....teringat zaman mudaku...kiki...masuk lif sat....aku tau depa ni pasti berjaya in the future....keja tak berkira...pastu pandai deal ngan semua lelaki keliling dia <utk wat kerja la>...ssusah nk jumpa dak2 muda camni...definitely a good asset to the company la...pastu hat grup2 breadwinner pun sama...siang malam keja bagai nk rak...sakit siang malam kt opis...keja sungguh2....perah tenaga habis habisan ....mmgla sgt berkat duit gaji depa....kagum aku...women empowerment di mana-mana.....aku plak...bell curve graf aku dah nk menurun nampaknya.....nak bg naik tatau lagu mana...sb keja la ni...much more on maintenance...tp aku suka ja ...wat juga bersungguh...110% effort...

okla...nk pi smyang....azam thn ni...nk smayang awai waktu...nak buat solat qabliyah n bakdiyah banyak2....dulu ms ustazah bg nasihat pasal solat bakdiyah ni...aku tak suka...tp bila dh tua ni...aku paham dah kenapa....kemon nan...ada nasihat arwah pakcik aku psl solat baqdiyah dan qabliyah zohor...sebulan sebelum dia meninggal...

<<aku amik dr web mufti wilayah>>

Selepas azan Zuhur dianjur mengerjakan solat Qabliyyah dua rakaat. Apabila cukup waktu kerjakanlah dua rakaat lagi. Setelah selesai solat fardhu Zuhur, kerjakanlah solat Ba’diyyah dua rakaat pula, bila ada masa tambahkanlah dua rakaat lagi.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas Zuhur sebanyak 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan dirinya dari api neraka” (H.R. Abu Daud & Tirmidzi)

Ibnu Umar meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda; “Semoga Allah merahmati orang yang solat sunat Zuhur empat rakaat.” (Hadis riwayat Ahmad dan At-Tirmizi r.a.)

Pada Solat Sunat Rawatib sebelum Asar (Qabliyyah) adalah dua hingga empat rakaat manakala selepas Asar tidak ada rawatib Ba’diyyah.  Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang solat sunat sebelum Asar 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan jasadnya dari api neraka” (H.R. At-Tabrani)

paklang kata....sedangkan Allah dah berjanji akan mengharaman diri kita dari azab api neraka jika buat solat sunat sebelum dan selepas zohor......kenapa kita nak sombong takmau amik tawaran hebat ni.....lwhich is kita pun dlm doa akan slalu minta ni...jauhkanlah kami daripada azab api neraka....Allah dh bg cara shortcut....so jgnla lengah...jom buat hannan....

merepek ngan ampa...dah lewat 10 minit dh aku....kemon kemon..

No comments:

Post a Comment