Thursday, May 11, 2017

Kembali ke arena...

Dengan ini saya mengishtiharkan saya akan kembali berblogging....
amboi hang ingat hebat sgt sampai perlu ishtihar bagai....hahaha...

Apa habaq readers2 sekalian....cewah...byk nau readermu...yang pasti...Puan Khairiah dan Puan Erwenna slalu lalu lalang sini...ngaku cepat dan cepat angkat tangan puan puan sekalian....
Hidup aku la ni dah kembali ke zaman aku keja UUM dulu....cuma beza this time aku ada gak kwn2 opis nak berborak....pi baca balik entry masa tertubuhnya blog ni...nah...selamat mengimbau cik nan..

Like seriously...mai keja skang ni mereput ja from 9-5....byk ms to spend and do thing but ive have nothing...nothing...nothing....dont make me close one more doors....lalala...saka whitney houston mai....

Cikgu win...mai nak cerita pengalaman kt sana ritu...40 kali kot dok tanya suh cerita kan...kiki...aku ni ada mood...kalau time malas...buat apa pun semua malas cek..hg jgn kecik hati no..
Kalau ikut plan kami..nak pi hujung tahun ...tp tetiba seru tu mai awai...byk kebetulan yang membuatkan kan decided utk pi this time...Allah permudahkan semua urusan...jalan jela....no looking back....esok lusa kalau kita mati pun...bukannya perlu plan ka apa kan...yg pasti kena sentiasa bersedia ....huhu...seram plak kalau pk pasal mati no..

So sampai je terus ke Madinah...sebelum tu jom selawat ...Allahumma solliala Muhammad....
Pijak ja kt airport....satu mcm perasaan dia mai....akhirnya sampai juga ke bumi anbiya'....air mata tu jgn ceritala...drp dlm flight pun dh stat mendayu...seronok plus campor sedih gak...byk dosa-dosa kita yg lepas...rasa malu nak bwk pi hadap kt Allah...pastu keluar airport ja...disambut mcm vvip cek...kat luar tu...lalu karpet merah...siap dicampak2 rose petal...wanginya...sambutan dgn buah kurma air zam2...pastu lagu Maher Zain - Assalamu Alayka dia pasang...


terus rasa rindu kt nak jumpa sgt2 dgn Rasullulllah....membuak2....bas pun pickup kami...menuju ke hotel...dan nampak cahaya putih terang benderang....pastu ustaz pun bgtau tula masjid nabawi....Ya Allah...tak tau nak cerita...sgtla seronok....dan kembali menangis...aku pun mcm hg gak...semua tempat pun nak sebak....huhu...dok bayang mcm2....br nampak bumbung masjid saja tu..belum masuk dalam lg...
first subuh kt sana...meremang segala bulu di badan...mcm satu aura...aku byk solo time solat kt sana....so byk time bleh menyelit....kat madinah sejam/30 minit kena awal ...kalau tak solat kt luar la jawabnya...aku sebolehnya...nak masuk solat dlm masjid...dok dlm lebih serene...even kena pijak kepala ka..langkah bahu ka...dah dok dalam takpa...rindunya nak solat dalam....rindu raudah....walopun aku sekali ja dpt masuk...tp sgt syukur2....nanti kita pi dua win....kita masuk dalam tu sekali no...byk ratus kali aku dok panggil nama hg kt sana mek...yang lain no offense no...aku panggil gak...sekali harung...
nasihat aku kepada yang nak pi buat umrah....bwkla buku solat2 sunat....trust me....masa hang byk sgt kt sana nak solat...standed tahayatul masjid, qabliyah..baqdiyah...taubat..hajat...jenazah...tu stended setiap waktu...amikla kesempatan seboleh2 bolehnya solat qada semua waktu...pahala 500 utk setiap solat dlm masjid nabawi....100ribu dekat masjidilharam...masyaAllah...tp pada aku jgn dikejar pahala sahaja...mesti persembahkan yang terbaik solat2 kita tu..semoga Allah terima dan redha dgn kita...huhu...mcm semua org...aku wish ..aku nak dok kt madinah....hidup totally hanya utk Allah....kehidupan seharian hanya menunggu waktu solat dan ibadah...dunia ni takdak apa.....pastu serene ja...aman jaa...takdak hiruk pikuk....hidup untuk ibadat.....kenapa mcm tu perasaan kita bila kt madinah...sebab utamanya...Rasulullah ada kt situ....huhu....rindunyaa...nmpk kubah hijau ja hati mesti berdebor2..nervous...mcm nkpi jumpa boifren...seronok....mcm bercinta kita dgn Rasulullah...u will fall in love with him over n over again...mengalahkan cinta kepada suami sendiri....tu perasaan aku la...even sampai skang masih terasa getarannya.....so sad....bila lagi mau ketemu ya Kekanda...salah satu wish aku kt sana...nak duduk kt sana...
kt madinah ampa bleh shoping puas2..sebab situ trend baru skit..plus murah skit...peniaga pun rilek2 skit...sopan santun skit...sifat org ansar ni lebih mcm org melayu la...lemah lembut dan sopan santun...walopun mereka berbangsa arab....


hadap gambaq dulu la no...nanti kita sbg cerita kt Mekah plak...

sebelum subuh...hotel kami area gate 15...ni entrance dia..


dalam kawasan menuju raudah....yang bersesak2 tu belakang aku belah kanan..
kat situ tpt kekasih bersemadi...Allahummasollialamuhammad....
landmark kita dlm real raudah...karpet dia kaler hijau....


karpet kt madinah...dah tau dah pasepa aku suka kaler merah on karpet



pasar kurma kt madinah....byk meniaga dia org indonesia.
harap maklum..


tgh tggu solat...setiap kali masuk dlm masjid...setiap kali tula
aku teruja tgk senibina..material dlm masjid....semua first class...bukan first lagi...
atas lagi drp first class...n teruja nk tgk bumbung terbukak...semua org pun la kan



al baik chicken...mcm kfc saja..tp
kfc lagi sedap...bukan selera kita ayam tu...set mcm tu aru 12 riyal..
org arab suka mcm fastfood...u name it..texas chicken..domino..
starbuck..pepsi....tu feveret depa,,,kita pulun pi dsaji saja nak cari teh tarik


selfie sendiri...besaq pasu muka aku...hehe..plus gambaq belakang blurr..
apadehal...lupa nak wish beli iphone ms kt sana ritu..

Last day subuh kt sini...huhu...tu payung


huge door access...polis pompuan pakai jubah hitam tutup semua badan...mata pun kdg2 tk nmpak
garang cek...tp dgn asian...dia baik...ibu ibu...kt sana ko jd ibu org sedia



lepas solat..tak perlu kain semayang kt sana..
pakai telekung saja n jubah...sb nak cepat kan..
satgi telondeh bagai...kita yg cempera...
kdg2 aku pakai shawl ja belit2...trus masuk masjid...


itujela pengalaman aku cikgu win...Alhamdullillah...takdak benda ajaib aneh aku jumpa kt sini..
Allah uji tu biasa..tp jaga jela..fikiran kita...percakapan kita...niat yang baik2..kita jumpa yang elok2 
baik2 semua...InsyaAllah....
on last day tu..aku baru habis ckp ngan mamat aku teringin sgt nk tengok payung belakang tu terbukak
'time tu dh masuk waktu maghrib...semua dh tutup,...baru abih kt mulut....tetiba...choih...satu2 ja payung terbukak...
kt depan mata aku.....Allahuakbar...besarnya hadiah Allah bagi kt aku time tu....puaas hati dpt tgk
depan mata sendiri...dia pun bukakla..slow2....tutup pun slow2...siap kami bleh rekod video lagi..
aku mmg jakun n peghak membangun bab2 ni....










No comments:

Post a Comment