Monday, February 27, 2012

Kita dan bulan

Aritu tgk kt fattabiouni cerita psl ilmu2 islam yg kita
jarang guna sb jarang baca kan.

Aku lupa nama ilmu tu atau nama kita hg sheikh al saggaf tu habaq. Lebih kurang ilmu mcm tajul muluk la.
Satu ilmu yg tuan sheikh bgtau adalah hubungsn kita dnbulan. Contoh mcm bayi yg kena demam kuning tu, pagi2 seblum jam 8 kita jemur kt matahari tu lebih kurabgla.


Ilmu ni utk wanita yg period dia tak tentu hala atau tak teratur. Amalkan jemurkn diri dekat cahaya bulan padamalam 13, 14 dan 15. insyaallah dengan izin Allah period akan.kembali teratur. Jemur tu bukannya maksud verbogel ke apa.dok la kt luar masa bulan mengambang tu dlm sejam dua ke setnagh jam. Mcm amik angin malam mcm tu.

Banaysk lg ilmu2 yg ada zamab rasullullah yg kita tak tau sb kita tak kaji dan baca. Sebab mungkin sb bahasa.kitab2 tulisan arab ni kebanyakkan jita tak faham. Nak cari yg dah siap translate kena pandai2 kn.

Memandangkan pentejemah tak ramai , maka bahan rujukan dan bacaan dlm bahass yg difahami pun kurang. Maka ilmu yg ada tu tetapla dlm bahasa asalnya. Tak ke rugi.unless kita kena belajar bhs tersebut. Kalo awal2 lagi kita dh faham bhs tersebut kn senang. Tak payah tggu penterjemah nk terjemah kitab baru kita bleh baca.
Berceramah PPSMI plak aku.hoho

Untuk pengetahuan, kitab kuning yg org tua2 kita pakai duku dah siap di tejemah ke bahasa rumi drp bhs jawi lama.elok beli simpan kt rumah kita sebagsi rujukan. Xmahal RM40 sahaja. Hard cover lagi.

No comments:

Post a Comment